Τα περιθώρια παρέμβασης των εκπαιδευτικών


Πώς μπορεί να επιτευχθεί μια τέτοια προοπτική αναγνώρισης της διαφοράς και καταπολέμησης των διακρίσεων σε ένα σύστημα που, όπως είδαμε, έχει βασιστεί στην αξία της ομοιογένειας και την αποσιώπηση της διαφοράς; Τι παιδαγωγικά περιθώρια έχουν οι εκπαιδευτικοί για να διαχειριστούν την ετερογένεια μέσα στη σχολική τάξη; Πώς μπορούν να ανατρέψουν μια κατεστημένη και, κατά συνέπεια, ασφαλή συνθήκη; Και ποιον, τελικά, βοηθάει η ανατροπή αυτή;

Τα «αξεπέραστα εμπόδια» και η αποτυχία των μαθητών

Οι κυρίαρχες παιδαγωγικές αντιλήψεις

Πώς μπορεί, όμως, να αντιδράσει; Δεν μπορεί βέβαια να περιμένει να αλλάξει το σύστημα, για να καταφέρει να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά, γιατί γρήγορα θα απογοητευτεί και θα παραιτηθεί. Για να καταφέρει ο εκπαιδευτικός να αντιδράσει, πρέπει να αποκτήσει τα κατάλληλα μεθοδολογικά εργαλεία, που θα του επιτρέψουν καταρχήν να αναγνώσει τις παιδαγωγικές του πρακτικές μέσα στο περίπλοκο εκπαιδευτικό και κοινωνικό πλαίσιο, να κατανοήσει τα όριά τους και έπειτα να αποπειραθεί να τις αλλάξει.