Το κίνητρο αποτελεί μια έννοια της ψυχολογίας που χρησιμοποιείται κατεξοχήν από τους ψυχολόγους της μάθησης.
Ωστόσο, οι σύγχρονες ερευνητικές τάσεις μάς δείχνουν ότι οι ανάγκες, οι επιθυμίες, οι διαθέσεις, τα ενδιαφέροντα μπορούν επίσης να αναλυθούν από τη σκοπιά της κοινωνικής ανθρωπολογίας και της κοινωνιολογίας με όρους όπως το ανήκειν σε μία κοινότητα, σε έναν πολιτισμό/κουλτούρα, σε μια κοινωνική τάξη, καθώς επίσης και με αναλυτικά εργαλεία όπως οι στρατηγικές των υποκειμένων, οι σχέσεις εξουσίας, η υπακοή στις κοινωνικές συμβάσεις.
H ύπαρξη ή όχι κινήτρου δεν αρκεί για να εξηγήσει τις πολλές και διαφορετικού τύπου αντιδράσεις των μαθητών σε μια δραστηριότητα στην οποία από κοινού συμμετέχουν μέσα σε μία τάξη.
Στην τάξη του Kλοντ, π.χ., οι υπόλοιποι μαθητές μοιάζουν να ανταποκρίνονται στους σχεδιασμούς και στις προσδοκίες του δασκάλου, αλλά ο Kλοντ όχι. Aυτό που του λείπει δεν είναι απλώς ένα εξωτερικό κίνητρο, αλλά κάτι που να αποκτά για αυτόν τον ίδιο ένα νόημα.
|