Η εικόνα αποτελεί εργαλείο απόκτησης γνώσης και δεξιοτήτων

Η εικόνα επίσης επιτρέπει την οργάνωση του κόσμου με την ταξινόμηση και κατανόηση των πληροφοριών. Δεν είναι τυχαίο ότι διαβάζοντας ένα κείμενο, είτε είναι αφηγηματικό είτε όχι, φτιάχνουμε στο μυαλό μας ―χωρίς κανένας να μας το έχει διδάξει ρητά και χωρίς κανένας να μας το έχει ζητήσει― εικόνες. Οι εικόνες αυτές, βέβαια, δεν είναι ίδιες για όλους, γιατί ο καθένας προσθέτει στα στοιχεία του κειμένου και τα δικά του βιώματα, τις δικές του αναφορές και ερμηνείες. Συχνά επίσης θυμόμαστε αργότερα περισσότερο τις εικόνες που είδαμε ή τις εικόνες που κατασκευάσαμε νοερά και όχι τις λέξεις ή το ίδιο το κείμενο.

Κατά συνέπεια, η εικόνα, όπως και οτιδήποτε σχετίζεται με οργάνωση πληροφοριών και σχηματοποίησή τους (π.χ. τα σχεδιαγράμματα, που αποτελούν και αυτά μια μορφή εικόνων), μας βοηθά να τις συγκρατήσουμε στη μνήμη. Μας επιτρέπει να θυμόμαστε πού συναντήσαμε τι, να ανασύρουμε δύσκολες λέξεις κ.λπ. Όσο δε περισσότερο η εικόνα συνδέεται με τα ενδιαφέροντα και τα κίνητρα του μαθητή, τόσο περισσότερο διευκολύνεται η ανάκληση από τη μνήμη γλωσσικών στοιχείων ή γνώσεων.

Βέβαια, εκείνο που είναι σημαντικό δεν είναι μόνο το ότι συγκρατούμε τελικά πληροφορίες, αλλά και όλη η πορεία επεξεργασίας της εικόνας που κάνουμε, προχωρώντας σταδιακά από τη συνολική αντίληψη και αίσθηση που μας αφήνει μια εικόνα στην ερμηνεία της και, τελικά, στη δημιουργία μιας δικής μας «σύνθεσης», η οποία μας επιτρέπει να οικειοποιηθούμε αυτό που αρχικά μας είναι άγνωστο, ώστε να μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε στη συνέχεια. Η ίδια η φύση λοιπόν της εικόνας μπορεί να μας ενεργοποιήσει και να μας οδηγήσει στην καλλιέργεια μεθοδολογικών δεξιοτήτων (αναζήτηση πληροφοριών, ανάλυση, σύνθεση, σύγκριση κ.λπ.), οι οποίες είναι βασικές σε κάθε διαδικασία μάθησης, εφόσον μάθηση δεν είναι τόσο η απόκτηση γνώσης όσο η οικοδόμηση της ικανότητας να μαθαίνουμε.