Τι περιγράφει ο εκπαιδευτικός;

Το κυρίαρχο συναίσθημα της επικοινωνίας ήταν η αμηχανία που του προκαλούν τα ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της παιδαγωγικής του πρακτικής.
  • Γιατί άραγε έρχεται σε δύσκολη θέση ο εκπαιδευτικός;
  • Έρχονται σε δύσκολη θέση αντίστοιχα και οι μαθητές;
  • Έχει κάποια σημασία το γεγονός ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ο εκπαιδευτικός, που ανήκει στην πλειονότητα, διδάσκει σε μαθητές και μαθήτριες που ανήκουν σε μια μειονοτική ομάδα;
Η επικοινωνία στο παραπάνω παιδαγωγικό πλαίσιο επηρεάζεται από τη «δια-πολιτισμική» σχέση ανάμεσα στον ίδιο και τους μαθητές του.
  • Ο εκπαιδευτικός, οι μαθητές και οι μαθήτριες ανήκουν σε ομάδες με διαφορετικά πολιτισμικά χαρακτηριστικά, μερικά από τα οποία έχουν ορατές διαστάσεις: η γλώσσα, η θρησκεία, οι καθημερινές συνήθειες, όπως ο τρόπος ένδυσης, διατροφής, κ.λπ.
  • Ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές αντιπροσωπεύουν διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, οι οποίες κατέχουν ιεραρχημένες θέσεις στο εσωτερικό ενός ευρύτερου συνόλου, της ελληνικής κοινωνίας. Οι διαφορές ανάμεσα στην ενδυμασία μαθητών και εκπαιδευτικού δεν είναι κοινωνικά ουδέτερες: τα ρούχα των μαθητών παραπέμπουν στον πολιτισμικό κώδικα κοινωνικών ομάδων (κατοίκων χωριών, αγροτών, εργατικών πληθυσμών), οι οποίες ιεραρχούνται ως κατώτερες σύμφωνα με τις κυρίαρχες κοινωνικές αντιλήψεις.
  • Το ίδιο το σχολείο αντιπροσωπεύει ένα διαφορετικό πολιτισμικό κώδικα για τους μαθητές σε σχέση με τις πολιτισμικές αναφορές της οικογένειάς τους και της ευρύτερης ομάδας από την οποία προέρχονται, τόσο ως προς το ίδιο το περιεχόμενο της σχολικής γνώσης, όσο και ως προς τις δεξιότητες που απαιτεί να έχουν οι μαθητές για τη σχολική επιτυχία.