Η κατάλληλη γλωσσική διδασκαλία

Θα βοηθούσε στην κατανόηση των λειτουργιών της γλώσσας και στην πολύ καλύτερη επίδοση των μαθητών στα γλωσσικά μαθήματα η γλωσσική εκείνη διδασκαλία που θα τους ασκούσε, με κείμενα διάφορων ειδών, στην αναγνώριση των κάθε φορά διαφορετικών επικοινωνιακών στόχων.

Πολύ χρήσιμο θα ήταν, π.χ., να ακούνε τα παιδιά μαγνητοφωνημένο λόγο και να προσπαθούν να αναγνωρίσουν: (α) την ηλικία, το φύλο, την κοινωνική θέση κ.ά. του ομιλητή, (β) αν μιλάει ο ομιλητής με την ιδιότητα του γονιού, του συγγενούς, του φίλου, του γνώστη, του αφεντικού κ.ά., (γ) αν μιλάει τυπικά, αυθόρμητα, προσεγμένα, ή ακόμα (δ) να εντοπίζουν αν χρησιμοποιεί ο ομιλητής την πρότυπη γλώσσα, μια διάλεκτο, την καθημερινή της οικειότητας κ.ο.κ.

Στη συνέχεια, σε μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές, πολύ χρήσιμο θα ήταν να ασκούνται με κείμενα διάφορων ειδών, ώστε να ψάχνουν και να αναγνωρίζουν σιγά σιγά: ποιος τα γράφει, σε ποιον απευθύνονται, με τι στόχο γράφτηκαν, σε τι μας ενδιαφέρει εμάς το περιεχόμενό τους, ποιο απ' όλα μας αρέσει και γιατί (είτε για το περιεχόμενο είτε για το ύφος).

Aυτό θα βοηθούσε επίσης τους μαθητές να μπορέσουν αργότερα να καταλάβουν κείμενα που έχουν γραφτεί σε άλλες εποχές και πολιτισμούς. Tα κείμενα που ανήκουν σε άλλες εποχές έχουν πολιτισμικό πλαίσιο διαφορετικό, είναι προϊόντα κοινωνιών με άλλες αξίες και διαφορετικό πολιτισμό, και για να γίνουν κατανοητά χρειάζεται να μπορούν οι μαθητές να καταλάβουν αυτές τις μεγάλες διαφορές.
Ας ξαναδιαβάσουμε το παράδειγμα