Γυρνώντας στην 3η σκηνή, μπορεί εύκολα να κατανοήσει κανείς πως η πρόκληση της λανθασμένης απάντησης έχει στόχο να δημιουργήσει στο παιδί «σύγκρουση», να προκαλέσει «ρήξη», να το φέρει δηλαδή αντιμέτωπο με την αντίφαση ανάμεσα:
- σε αυτό που λεκτικά αναπαράγει («η Γη είναι στρογγυλή») και
- σε αυτό που ως αντίληψη είναι βαθιά ριζωμένο μέσα του («η Γη είναι επίπεδη, αφού έτσι τη βλέπω στην πραγματικότητα, για αυτό και όταν φτάσω στην άκρη της θα πέσω ίσως κάτω»),
έτσι ώστε να αναθεωρήσει και να τροποποιήσει την αρχική του ιδέα, να οδηγηθεί δηλαδή σε αυτό που ονομάζουμε «εννοιολογική αλλαγή».
|