Παρατήρηση, ανάλυση και ερμηνεία των λαθών |
Ένα πολύ βασικό βήμα για τη δυναμική επεξεργασία του λάθους είναι, όπως είδαμε, το να μπορέσει ο εκπαιδευτικός να παρατηρήσει, να αναλύσει και να ερμηνεύσει, κάνοντας υποθέσεις, τα λάθη των μαθητών του, να αναζητήσει δηλαδή το πώς λειτούργησαν τα παιδιά για να οδηγηθούν σε αυτά.
Ενδέχεται να μην μπορεί να το κάνει αυτό για όλα τα λάθη όλων των μαθητών του και μάλιστα σε κάθε φάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Απλώς εκείνο που χρειάζεται είναι να αποκτήσει αυτό το αντανακλαστικό της παρατήρησης και της ανάλυσης και να το αξιοποιεί όταν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες. Χωρίς να μπορούμε εδώ να κάνουμε την ίδια δουλειά με αυτή που θα έκανε ο εκπαιδευτικός στην τάξη του, δεδομένου ότι δεν ξέρουμε ακριβώς τι έχει προηγηθεί, ποιο είναι το σημείο εκκίνησης των μαθητών του, ποιο το πλαίσιο της διδακτικής κατάστασης κ.λπ., θα επιχειρήσουμε, διατυπώνοντάς τη με τη μορφή ερωτημάτων, την ερμηνεία κάποιων από τα λάθη των παιδιών. |
Η ερμηνεία των «λαθών» |