Πώς συνδέονται τα κείμενα; Δύο νέα κείμενα: «Κοινωνικό πλαίσιο και διδακτική πράξη» στη θεματική ενότητα «Διδακτική Μεθοδολογία» και «Εμείς και οι άλλοι: εμπειρίες εκπαιδευτικών» στη θεματική ενότητα «Ταυτότητες και ετερότητες». Στο πρώτο κείμενο η Μαρία Ζωγραφάκη αποδεικνύει τη μεγάλη σημασία που έχει η κατανόηση του εκάστοτε κοινωνικού πλαισίου για την αποτελεσματικότητα της διδακτικής πράξης. Περιγράφει την εμπειρία της από τη διδασκαλία σε γυμνάσιο με μειονοτικούς μαθητές και μαθήτριες στην ορεινή Ξάνθη. Η επαφή της με τους διαφορετικούς πολιτισμικούς κώδικες, τις διαφορετικές αντιλήψεις των γονιών για την εκπαίδευση την οδήγησαν, μετά από σύγκρουση με τον εαυτό της, στην αναδιατύπωση των διδακτικών της στόχων και κυρίως στην επεξεργασία της δικής της οπτικής γωνίας. Για να μπορέσει να πετύχει τους στόχους της χρειάστηκε να καταλάβει σε βάθος τις θέσεις των άλλων και να δημιουργήσει μέσα στη σχολική τάξη ένα πλαίσιο κατανόησης και διαπραγμάτευσης των διαφορών. Το αποτέλεσμα των διεργασιών αυτών ήταν θετικό για τους μαθητές και τις μαθήτριες, αλλά και για την ίδια, ως εκπαιδευτικό. |
Στο δεύτερο κείμενο οι Αναστασία Δημητρίου, Βικτωρία Λαγοπούλου και Τριαντάφυλλος Πετρίδης περιγράφουν τις εμπειρίες τους από δύο διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια: οι δύο πρώτες από ένα δημοτικό σχολείο της Αθήνας με 65% τουρκόφωνους μαθητές και μαθήτριες, εσωτερικούς μετανάστες από τη Θράκη, ο δε δεύτερος από ένα λύκειο της Θράκης με αποκλειστικά μειονοτικούς μαθητές και μαθήτριες. Και οι τρεις εξηγούν πώς βίωσαν την επαφή με το διαφορετικό σε όλες τις εκδοχές: μαθητές, γονείς , συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Περιγράφουν πώς οι συγκρούσεις τούς έφεραν αντιμέτωπους με τους ίδιους τους εαυτούς τους, τα δικά τους όρια και τους βοήθησαν να αντιληφθούν την πολλαπλότητα των ταυτοτήτων τους και, κατά συνέπεια, την ετερότητα. |