Πώς συνδέονται τα κείμενα; Δύο νέα κείμενα: H εθνική ταυτότητα, το έθνος και ο πατριωτισμός στη θεματική ενότητα «Κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης» και Διαφοροποιημένη παιδαγωγική στη θεματική ενότητα «Διδακτική Μεθοδολογία». Στο πρώτο κείμενο η Άννα Φραγκουδάκη αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο συνδέεται, μέσω του σχολείου, η εθνική ταυτότητα με τις έννοιες του έθνους, της πατρίδας και του πατριωτισμού. Οι έννοιες αυτές, εξηγεί η συγγραφέας, έχουν την ιδεολογική τους ρίζα στο 19ο αιώνα, την περίοδο συγκρότησης των εθνών-κρατών και χρησίμευσαν σε όλα τα ευρωπαϊκά έθνη ως βάση για να οικοδομηθεί η εθνική ταυτότητα. Την ίδια ιστορική περίοδο παρατηρείται η διαδικασία ομοιογενοποίησης των εθνών- κρατών, με πρώτη τη Γαλλία και δημιουργούνται τα «εθνικά» επεκτατικά οράματα. |
Η συγγραφέας θέτει το ερώτημα με ποιο τρόπο πρέπει να διδάσκεται η ιστορία σήμερα στο σχολείο, ούτως ώστε οι αξίες αυτές να τοποθετούνται στην ιστορική τους διάσταση και να μη μεταδίδονται στα παιδιά ως αναλλοίωτες και αιώνιες. Η σχολική ιστορία πρέπει, σύμφωνα με τη συγγραφέα, να εστιάσει στην κατανόηση των διαδικασιών συγκρότησης των εθνών-κρατών και των εθνικών ιδεών. Έτσι θα δώσει στα παιδιά τα εργαλεία, για να μπορούν να τοποθετούν τις ιδέες και τις αξίες στο ιστορικό και κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο όπου έχουν παραχθεί και να μην αναπαράγουν μια στείρα «πατριωτική» ρητορεία, η οποία βασίζεται στην εθνική μυθολογία της «ομοιογένειας» και της «καθαρότητας» . Αυτό θα τους επιτρέψει να νοηματοδοτήσουν την εθνική τους ταυτότητα, συμπεριλαμβάνοντας στοιχεία που αφορούν στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα της Ελλάδας. |